Ieškoti
  • vilniusjews

Už laisvę niekam nesame skolingi, tik Jam ir sau patiems!


Pesach yra viena didžiausių žydų švenčių, ji švenčiama prisimenant išėjimą iš Egipto vergovės. Šventė turi ir kitų aspektų, tačiau būtent išsivadavimas iš vergovės - tarp pagrindinių.

Žydai buvo pakviesti laisvei.

Ir pakvietė juos Mošė, tapęs viena esminių judaizmo figūrų, pagrindinių žydų tautos pranašų.

O kas pakvietė patį Mošė? Be abejonės, Kūrėjas, kalbėjęs iš Liepsnojančio krūmo.

Pati aukščiausia instacija, kurios valia neįmanoma suabejoti, kuriai galima tik paklusti.

Toroje pasakojama, kad Mošė vedžiojo žydus po dykumą keturis dešimtmečius. Dažna interpretacija tokia: turėjo užaugti karta, nežinojusi vergovės.

Neneigiant tokio aiškinimo atkreiptume dėmesį į skaičių 40, kuris turi didelę reikšmę ir Toroje, ir Talmude.

Tvanas prasidėjo po 40 dienų trukusios liūties.

Mošė Sinajaus kalne praleido 40 dienų.

Pasak Talmudo, užtrunka lygiai 40 dienų embrionui galutinai susiformuoti motinos įsčiose.

Beje, ir Kabalos mokslu buvo leidžiama užsiimti tik po keturiasdešimties, pasiekus tam tikrą brandos lygmenį.

Skaičius 40 reiškia perėjimą ir pokyčius, atnaujinimą ir atsinaujinimą, naują pradžią, ypač dvasiniu aspektu.

Toroje sakoma, kad po 40 metų trukusių klajonių Mošė žydams pasakė: "Iki šios dienos D-vas neatvėrė jums širdies suvokti, akių įžvelgti, ausų išgirsti." (Deut 29: 3-4). Tačiau veikiausiai čia laikas vis dėlto matuojamas ne chronologiškai, o dvasiškai.

Nesvarbu, kiek realiai laiko praėjo klajojant, ketveri metai ar keturios kartos, svarbiau, kad kelionė baigiasi tik tuomet, kai iš klajojančių susiformuoja tauta, verta Pažadėtosios žemės.

Todėl Pesachas yra ne tik apie laisvę nuo vergovės, bet (tai kur kas svarbiau) laisvę būti tauta ir būti tautoje. Griežtai kalbant išėjimas iš Egipto yra tik galimybė ir fonas žydų tautos atėjimo į Pažadėtąją žemę.

Kitas svarbus motyvas: kam gi žydai turi būti dėkingi už laisvę?

Moderni sąsaja: o kam turi būti dėkinga Izraelio valstybė? Britų imperijai, paskui - JAV? Geopolitinėms aplinkybėms, tarptautinei konjunktūrai, atsitiktinumui?

Pesacho istorija moko, kad niekam, išskyrus Aukščiausiąjį, kuris sukuria sąlygas iš atskirų elementų sukurti tautą.

Tauta sukuriama įpareigojimu ir kvietimu.

Todėl niekam nesame skolingi, tik Jam. Ir sau patiems, kaip D-vo tautai.

Gero Pesacho!

Hag Pesach Sameach!

Peržiūrų: 27Komentarų: 0
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

©2019 Žydų bendruomenė "Vilnius - Lietuvos Jeruzalė".